Facultas luris Familiae

Facultas luris Familiae

Absolutorium

Tegoroczne Absolutorium odbędzie się 15 czerwca 2012r
 
Album: 40 zl
Biret: 20 zl
Kwiaty: 5 zl

Numer konta na które należy wpłacać pieniądze zostanie podane w terminie późniejszym.

Zdjęcia do albumu należy dostarczyć do 11 kwietnia 2012 roku do Dziekanatu SSP albo NSP albo biura WRSS (015).

 

Absolutorium (z łaciny absolutorium – zwolnienie), stwierdzenie odbycia studiów wyższych bez uzyskania dyplomu, w Polsce stosowane zwyczajowo, nie ma znaczenia prawnego.

W dniu udzielania absolutorium studenci najstarszego rocznika – ubrani w togi i birety - mają okazję po raz ostatni spotkać się z władzami Uczelni i wykładowcami. Do tradycji uroczystości absolutoryjnych należy zapraszanie przez studentów najbliższej rodziny, opiekunów i przyjaciół. Uroczystość uświetniona jest występem chóru akademickiego, studenci odbierają kartę absolutoryjną oraz pamiątkowe tableaux. Udział w absolutorium nie jest obowiązkowy.

Absolutorium to uroczystość, która ma już kilkuletnią tradycję na naszym Wydziale. Fakt, że zaczęto organizować Absolutorium dla studentów V roku WPiA zawdzięczamy Wydziałowej Radzie Samorządu Studenckiego. Członkowie WRSS przygotowują dla Państwa tę uroczystość od początku do końca, dbając o najmniejsze szczegóły.

Pluszak od Absolwenta

Szanowni  Studenci V roku SSP i NSP oraz Studenci II roku NSA,

Jako, że czas egzaminów magisterskich zbliża się wielkimi krokami, zwracam się do Państwa z prośbą dotyczącą wsparcia, trwającej od trzech lat, akcji „Pluszak od absolwenta”.  Inicjatywa sprowadza się do tego, by absolwenci, którzy czują potrzebę wręczenia tradycyjnych kwiatów członkom komisji egzaminacyjnej po zakończeniu egzaminu magisterskiego, zamiast kwiatów wręczyli symboliczną zabawkę, książeczkę, grę itp.  na rzecz potrzebujących dzieci.

Dzięki wsparciu inicjatywy przez absolwentów roczników 2005/2006, 2006/2007 oraz 2007/2008 dzieci ze szczecińskiego szpitala przy Unii Lubelskiej otrzymały nowe gry i książeczki, dzieci ze szczecińskiego hospicjum - zabawki, dzieci z domu dziecka – piłki oraz szkolne wyprawki, a dzieci z pogotowia rodzinnego oraz rodzinnego domu dziecka  – drobną odzież, środki higieny osobistej i słodycze.

Czas po pomyślnie zdanym egzaminie magisterskim, to czas radości – akcja „Pluszak od absolwenta” pozwala dzielić się tą radością z tymi, którzy mają mniej powodów do uśmiechu.

Powodzenia na egzaminach magisterskich!

Beata Kanarek

Po egzaminie

Strona formalna egzaminu magisterskiego znajduje swe odzwierciedlenie w przepisach Regulaminu studiów US

Jak egzamin magisterski wygląda w praktyce?
 

1. Ustalenie terminu egzaminu magisterskiego - pierwsze egzaminy na naszym Wydziale mają miejsce już w połowie kwietnia. Termin egzaminu zgłaszany jest przez promotora w dziekanacie. Promotor zazwyczaj ustala jeden termin dla większej grupy swoich seminarzystów. Ostatecznie jednak termin egzaminu magisterskiego wyznacza Dziekan. O terminie egzaminu informuje się studenta.

2. Wyznaczenie recenzenta – na naszym Wydziale przyjęło się, że to promotor wskazuje Dziekanowi recenzenta pracy magisterskiej swego seminarzysty. Istnieje jednak pewne ograniczenie w tym zakresie. Zgodnie z uchwałą Rady Wydziału recenzentem pracy magisterskiej, której promotorem jest osoba ze stopniem doktora może być tylko osoba, która posiada stopień doktora habilitowanego. Ograniczenie to – rzecz jasna – nie działa w drugą stronę.

3. Sporządzenie oceny dotyczącej pracy magisterskiej – ocenę taką sporządzają oddzielnie promotor i recenzent. Możecie Państwo zapoznać się z kryteriami oceny pracy magisterskiej – druk oceny poniżej w plikach do pobrania. Oceny pracy magisterskiej (promotora i recenzenta) powinny być złożone w dziekanacie co najmniej na trzy dni przed egzaminem. Student ma prawo zapoznać się z tymi ocenami i przygotować argumenty na odparcie ewentualnych zarzutów.

4. W dniu egzaminu Dziekan zabiera z dziekanatu wszystkie dokumenty niezbędne do przeprowadzenia egzaminu – indeks studenta, oceny pracy magisterskiej oraz druk protokołu z egzaminu magisterskiego.

5. Rozpoczyna się egzamin. Skład komisji egzaminacyjnej: Dziekan, promotor i recenzent. Student zostaje zaproszony do pokoju egzaminacyjnego. Po stwierdzeniu tożsamości studenta rozpoczyna się właściwa część egzaminu magisterskiego.

Przebieg egzaminu magisterskiego:


a. Egzamin magisterski rozpoczyna się od przedstawienia przez  studenta tez i wniosków pracy magisterskiej oraz wykazania się znajomością podstaw metod badawczych z zakresu dyscypliny związanej z tematem pracy, a także problematyki pracy na tle dyscypliny naukowej, w ramach której pracę magisterską przygotował. Wypowiedź ta nie może przekraczać 10 minut.

b. Po prezentacji pracy magisterskiej student odpowiada na kolejne 3 pytania:

* Pytanie pierwsze z zakresu przedmiotów podstawowych i kierunkowych prowadzonych na wydziale - pytanie to student losuje ze zbioru 50 pytań uchwalanych przez Radę Wydziału na podstawie projektu opracowanego przez komisję powołaną przez Dziekana

* Pytanie drugie z zakresu dyscypliny naukowej, w ramach której pracę magisterską przygotowano - pytanie to student losuje ze zbioru 20 pytań przygotowywanego każdego roku przez promotora

* Pytanie trzecie z zakresu zagadnień poruszanych w pracy magisterskiej – pytanie to jest zadawane przez recenzenta pracy magisterskiej

6. Po stwierdzeniu przez komisję egzaminacyjną, że egzamin został zakończony – student wychodzi na korytarz, a komisja naradza się. Ocenie podlega każde z pytań z osobna, a ocena z egzaminu magisterskiego jest średnią ocen cząstkowych za poszczególne pytania.

7. Ustalenie oceny wpisywanej na dyplom – po ustaleniu oceny z egzaminu magisterskiego dziekan przystępuje do obliczenia oceny, która zostanie studentowi wpisana na dyplomie. Zasady obliczania oceny końcowej znajdują się w Regulaminie studiów US.

8. Jeśli w tym samym terminie wyznaczono egzamin dla kilku studentów – przeprowadza się egzamin dla wszystkich studentów.

9. Ogłoszenie wyników – po zakończeniu egzaminu komisja prosi studentów do pokoju egzaminacyjnego. Stosuje się tu dwie możliwe sytuacje: albo ogłasza się wynik egzaminu każdemu ze studentów z osobna, albo też – przed ogłoszeniem wyników – dziekan zadaje pytanie, czy któryś ze studentów nie życzy sobie publicznego ogłoszenia wyników. W drugiej ze wskazanych sytuacji ogłasza się wyniki tych, którzy wyrazili zgodę na publiczne ogłoszenie a pozostałych studentów informuje się o wyniku indywidualnie.

10. Koniec studiów … oddajemy legitymację studencką w zamian za ... tytuł zawodowy magistra … i dyplom ukończenia studiów wyższych

11. Uczelnia wydaje studentowi odpis dyplomu w języku obcym tylko na podstawie wniosku studenta złożonego w terminie 30 dni od dnia złożenia egzaminu dyplomowego.

Przed egzaminem

Harmonogram czynności i terminy przeprowadzania egzaminów dyplomowych

 

 

W związku z wejściem w życie Zarządzenia nr 19/2016/2017 Dziekana Wydziału Prawa i Administracji US informujemy o ustaleniu terminów składania prac dyplomowych/magisterskich i przeprowadzania egzaminów dyplomowych/magisterskich w roku akademickim 2016/2017.

1. Egzaminy dyplomowe odbywają się w dwóch turach:

    - I tura   od 19 czerwca 2017 r. do 23 czerwca 2017 r.;

    - II tura od 18 września 2017 r. do 22 września 2017 r..

 

2. Szczegółowe harmonogramy czynności związanych z przeprowadzeniem egzaminów zawierają załączniki do Zarządzenia nr 19/2016/2017 Dziekana Wydziału Prawa i Administracji US [POBIERZ ZARZĄDZENIE]

 


 

Kontrola antyplagiatowa prac dyplomowych

 

W związku z wejściem w życie zarządzenia nr 29/2014 Rektora Uniwersytetu Szczecińskiego z dnia 18 czerwca 2014 r. w sprawie wprowadzenia w Uniwersytecie Szczecińskim uczelnianego programu antyplagiatowego każda praca dyplomowa przed dopuszczeniem do egzaminu dyplomowego podlega sprawdzeniu w systemie antyplagiatowym.

Praca dyplomowa powinna zostać złożona w Dziekanacie nie później niż na 14 dni przed planowanym terminem egzaminu dyplomowego.

Pracę należy złożyć w postaci wydruku komputerowego oraz w postaci pliku w formacie ODT, DOC, DOCX lub PDF (w wersji edytowalnej) na nośniku elektronicznym.

 

 Zarządzenie nr 29/2014 Rektora Uniwersytetu Szczecińskiego z dnia 18 czerwca 2014 w sprawie wprowadzenia w Uniwersytecie Szczecińskim uczelnianego programu antyplagiatowego.

 


 W dniu 16 września 2015 r. Rada Wydziału Prawa i Administracji US podjęła uchwałę dotyczącą formalnych i merytorycznych kryteriów pracy dyplomowej (licencjackiej i magisterskiej). Tekst uchwały dostępny w plikach do pobrania poniżej.  


Poniżej znajduje się także indeks haseł, z którego należy wybrać hasła w sposób bezpośredni identyfikujące tematykę pracy dyplomowej. Hasła te umieszcza się na stronie tytułowej, po uprzednim uzgodnieniu z promotorem.  


W plikach do pobrania dostępne są także dwa oświadczenia (na jednej stronie), które należy podpisać i umieścić w pracy dyplomowej (jako następną stronę po stronie tytułowej).
Pierwsze oświadczenie dotyczy tego, iż – zgodnie z obowiązującymi przepisami – w razie stwierdzenia plagiatu (poza odpowiedzialnością karną) można stracić uzyskany tytuł zawodowy.


Wyciąg z ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.)

Art. 193. Organ właściwy, w drodze decyzji, stwierdza nieważność postępowania w sprawie nadania tytułu zawodowego, jeżeli w pracy stanowiącej podstawę nadania tytułu zawodowego osoba ubiegająca się o ten tytuł przypisała sobie autorstwo istotnego fragmentu lub innych elementów cudzego utworu lub ustalenia naukowego.

Art. 214. […] 4. W razie podejrzenia popełnienia przez studenta czynu polegającego na przypisaniu sobie autorstwa istotnego fragmentu lub innych elementów cudzego utworu rektor niezwłocznie poleca przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego.
5. W razie uzasadnionego podejrzenia popełnienia przez studenta przestępstwa rektor jednocześnie z poleceniem przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego może zawiesić studenta w prawach studenta do czasu wydania orzeczenia przez komisję dyscyplinarną.
6. Jeżeli w wyniku postępowania wyjaśniającego zebrany materiał potwierdza popełnienie czynu, o którym mowa w ust. 4, rektor wstrzymuje postępowanie o nadanie tytułu zawodowego do czasu wydania orzeczenia przez komisję dyscyplinarną oraz składa zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.

Drugie oświadczenie związane jest ze zgodą na udostępnianie pracy dyplomowej innym osobom, np. studentom, którzy w przyszłości będą pisali prace na podobny temat.

 
 
 
 
 

Terminy

UWAGA!!!

OD 25 września 2010r. - istotne zmiany w zakresie terminów składania prac magisterskich

Likwidacja instytucji przedłużenia terminu do zlożenia pracy magisterskiej

Podstawowe terminy związane z obowiązkiem złożenia pracy magisterskiej w dziekanacie oraz obowiązkiem przeprowadzenia egzaminu magisterskiego znajdują swoje umocowanie w postanowieniach Regulaminu studiów US. Jak kształtuje się sytuacja studenta w zakresie terminów? Poniżej odpowiedź na to pytanie:

1/ do końca ostatniego semestru studiów – student ma obowiązek złożyć pracę magisterską w dziekanacie (§ 50 ust. 1 Nowego Regulaminu studiów US)

Przez koniec ostatniego semestru studiów rozumieć należy ostatni dzień sesji poprawkowej dla X semestru studiów. W roku akademickim 2010/2011 będzie to więc 21 września 2011 dla SSP, 25 września 2011 dla NSP
i 25 września 2011 dla NSA.

2/ egzamin magisterski musi odbyć się najpóźniej w dwa miesiące od daty złożenia pracy magisterskiej w dziekanacie – musi się odbyć egzamin magisterski (§ 52 ust. 3 Nowego Regulaminu studiów US)

Sytuacje szczególne rozwiązywane przez Dziekana:

Student nie składa pracy magisterskiej w dziekanacie do końca ostatniego semestru studiów - mamy do czynienia z dwoma rozwiązaniami:

a/ przed upływem terminu do złożenia pracy magisterskiej (ostatni dzień sesji poprawkowej dla semestru X) student składa podanie do Dziekana o powtarzanie seminarium magisterskiego - warunkiem uzyskania zgody na powtarzanie seminarium magisterskiego jest uzyskanie przez studenta wszystkich zaliczeń i zdania wszystkich egzaminów przewidzianych planem i programem studiów.

b/ student nie składa podania do Dziekana o powtarzanie seminarium magisterskiego przed końcem ostatniego semestru studiów – jest to równoznaczne z tym, że student godzi się na to, by z pierwszym dniem po zakończonej sesji poprawkowej dla X semestru studiów zostać skreślonym z listy studentów. Sytuacja studenta skreślonego z listy studentów z powodu niezłożenia pracy magisterskiej w terminie może kształtować się na dwa sposoby:

* Taki student może skorzystać z dobrodziejstwa § 50 ust. 3 Nowego Regulaminu studiów US i może wznowić studia na specjalnych warunkach. Jakie to warunki?

- wznowienie następuje w ciągu roku od daty skreślenia z listy studentów (nie ma więc konieczności odczekiwania na rozpoczęcie kolejnego semestru – jak przy zwykłym wznowieniu)

- student uzyskuje jedynie zgodę na powtarzanie seminarium magisterskiego (bez konieczności uzupełniania ewentualnych różnic programowych – jak ma to miejsce przy zwykłym wznowieniu)

- ten rodzaj wznowienia jest możliwy tylko raz w toku studiów. Każde kolejne wznowienie następuje na zasadach ogólnych

* Taki student może skorzystać  z instytucji wznowienia studiów na zasadach określonych w § 41 Regulaminu studiów US:

- pomiędzy skreśleniem a wznowieniem nie może minąć więcej niż trzy lata

- osoba starająca się o wznowienie nie była wcześniej dwukrotnie wznawiana (wznawiać się można tylko dwa razy)

Historia Wydziału

Zalążkiem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego było Studium Administracyjne działające w ramach utworzonej w 1973 r. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Szczecinie. Nową uczelnię utworzono głównie na bazie funkcjonującej od 1968 r. Wyższej Szkoły Nauczycielskiej. Studium Administracyjne działało jako osobna jednostka dydaktyczna, którą kierowała doc. dr hab. Zofia Kulejewska. W ramach Studium, które przez 11 lat funkcjonowania ukończyło 257 absolwentów, realizowano czteroletnie magisterskie studia administracyjne. Rozwój działalności dydaktycznej oraz naukowej pracowników Studium, a także zapotrzebowanie ze strony szczecińskich środowisk prawniczych wyraźnie wskazywały na potrzebę uruchomienia w Szczecinie studiów prawniczych.

W grudniu 1983 r. opracowano „Wniosek o powołanie Uniwersytetu w Szczecinie”, w którym zawarto koncepcję przyszłego uniwersytetu oraz szczegółowe rozwiązania dotyczące jego kształtu. W modelu tworzonej uczelni przewidziano Instytut Prawa i Administracji jako instytut funkcjonujący na prawach wydziału, przy czym planowano, iż do 1990 r. ma się on przekształcić w strukturę pełnowydziałową. 12 lipca 1984 r. Sejm uchwalił ustawę o utworzeniu Uniwersytetu Szczecińskiego. W skład nowo utworzonego Uniwersytetu wszedł Instytut Prawa i Administracji. Na mocy zarządzenia Rektora Uniwersytetu Szczecińskiego w Szczecinie z dnia 12 września 1985 r. w sprawie struktury organizacyjnej Uniwersytetu Szczecińskiego w ramach Instytutu powołano następujące jednostki organizacyjne: Zakład Nauk Prawno-Ustrojowych, Zakład Administracji i Zarządzania, Zakład Prawa Finansowego i Gospodarczego, Zakład Prawa Sądowego, Zakład Prawa Morskiego, Międzynarodowego i Stosunków Gospodarczych. W Instytucie zatrudniono 11 samodzielnych pracowników naukowych. W latach 1987–1988 Instytut Prawa i Administracji prowadził na zlecenie Ministra Sprawiedliwości studium podyplomowe dla sędziów sądów rejonowych i wojewódzkich, którego poziom dydaktyczny spotkał się z dużym uznaniem zarówno ze strony słuchaczy, jak i zleceniodawcy.

W lipcu 1988 r. Instytut Prawa i Administracji został przekształcony w Wydział Prawa i Administracji, którego pierwszym Dziekanem został prof. zw. dr hab. Eugeniusz Tegler. Od momentu utworzenia rozpoczął się dynamiczny rozwój Wydziału, zatrudniającego w pierwszych latach istnienia wielu profesorów i docentów dojeżdżających z innych ośrodków naukowych, głównie z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Uniwersytetu Wrocławskiego. Z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza dojeżdżali do Szczecina profesorowie: J. Walachowicz, A. Ratajczak, T. Nowak, W. Rozwadowski, T. Smoliński, M. Zieliński, Z. Leoński, B. Błażejczak, M. Zmierczak, H. Olszewski, S. Stachowiak, B. Janiszewski, natomiast z Uniwersytetu Wrocławskiego dojeżdżali profesorowie: A. Chełmoński, S. Kaźmierczyk, J. Frąckowiak, J. Trzciński, Z. Świda, W. Sanetra oraz doc. S. Kaleta.

Ważną datą w historii rozwoju Wydziału Prawa i Administracji US jest rok 1996, w którym Centralna Komisja do spraw Stopni i Tytułu Naukowego przyznała Wydziałowi uprawnienia do nadawania stopnia doktora nauk prawnych. Od tego czasu zaznaczył się wzrost aktywności młodych pracowników nauki, co znalazło wyraz w licznie wszczynanych oraz pozytywnie kończonych przewodach doktorskich. Znakomitą większość rozpraw obronionych na Wydziale Prawa i Administracji stanowią rozprawy doktorskie pracowników Wydziału. W 2005 roku Wydział otrzymał od Centralnej Komisji do spraw Stopni i Tytułu Naukowego uprawnienia do nadawania stopnia doktora habilitowanego nauk prawnych.

Doniosłą rolę w rozwoju Wydziału odegrali jego kolejni Dziekani: prof. zw. dr hab. Eugeniusz Tegler (1988–1989); prof. zw. dr hab. Bronisław Ziemianin (1989–1996); prof. zw. dr hab. Władysław Rozwadowski (1996–1999); prof. zw. dr hab. Zbigniew Ofiarski (1999–2005);  dr hab. Stanisław Czepita prof. US (2005–2008); dr hab. prof. US Henryk Dolecki (2008–2010). 10 grudnia 2010 r. na mocy wyboru dokonanego przez Wydziałowe Kolegium Elektorów funkcję Dziekana na kadencję 2010–2012 objął dr hab. prof. US Zbigniew Kuniewicz, który 11 maja 2012 został ponownie wybrany na kadencję 2012–2016.

Działalność naukowa pracowników Wydziału przyczyniła się do zebrania pokaźnego dorobku  naukowego. Składają się na niego przede wszystkim publikacje, uczestnictwo w konferencjach naukowych i ich organizowanie, udział w wydawaniu poważnych czasopism prawniczych oraz współpraca i członkostwo w organizacjach naukowych. Od chwili powstania Uniwersytetu Szczecińskiego pracownicy naukowi Wydziału Prawa i Administracji opublikowali ponad 3500 prac naukowych (m.in. monografii, podręczników akademickich, studiów, komentarzy etc.). Profesorowie, którzy byli lub są zatrudnieni na Wydziale, piastowali lub piastują odpowiedzialne funkcje w wielu instytucjach państwowych i naukowych. Pracownicy wchodzą w skład komitetów redakcyjnych i rad programowych czasopism prawniczych, np. „Państwa i Prawa”, „Studiów Prawniczych”, „Finansów Komunalnych”, „Edukacji Prawniczej”. Wydział wydaje również własne zeszyty naukowe Acta Iuris Stetinensis

W skład Wydziału wchodzi 15 katedr. Katedra Prawa Rzymskiego, Historii Prawa i Doktryn Polityczno-Prawnych, Katedra Teorii i Filozofii Prawa, Katedra Tworzenia i Wykładni Prawa, Katedra Prawa Konstytucyjnego i Integracji Europejskiej, Katedra Prawa Cywilnego i Handlowego, Katedra Postępowania Karnego, Katedra Prawa Karnego, Katedra Prawa i Postępowania Administracyjnego, Katedra Prawa Pracy i Polityki Społecznej, Katedra Prawa Finansowego, Katedra Prawa Międzynarodowego Publicznego, Katedra Postępowania Cywilnego, Katedra Ochrony Środowiska, Katedra Prawa Samorządu Terytorialnego, Katedra Prawa Gospodarczego Publicznego.

Na Wydziale Prawa i Administracji US studenci mogą kształcić się na stacjonarnych i niestacjonarnych jednolitych magisterskich studiach prawniczych, stacjonarnych studiach pierwszego stopnia i niestacjonarnych studiach drugiego stopnia na kierunku administracja oraz na niestacjonarnych studiach trzeciego stopnia – studiach doktoranckich w zakresie prawa. Od roku akademickiego 2013/2014 wraz z Wydziałem Nauk Ekonomicznych i Zarządzania uruchomione zostały stacjonarne studia pierwszego stopnia na kierunku Ekonomiczno-prawnym. Wydział kształci też studentów na licznych studiach podyplomowych, a także kursach dokształcających.

Wydział dysponuje dwoma własnymi budynkami o łącznej powierzchni całkowitej 7.660,50 m2 (7094,50 m2 powierzchni użytkowej), przekazanymi w latach 1990 i 1992 z zasobów Ministerstwa Obrony Narodowej. Budynek główny Wydziału znajduje się przy ul. Narutowicza 17a, drugi budynek zlokalizowany jest przy al. Piastów 40b (ok. 10 minut drogi od budynku głównego). W budynku dostępne są dwie duże (na 318 i 316 osób) i cztery mniejsze (na 100 i 64 osoby) sale wykładowe oraz szesnaście sal do ćwiczeń mieszczących od 35 do 45 osób i trzy sale ćwiczeniowe mieszczące 32 osoby. Bazę dydaktyczno-naukową Wydziału tworzą dwa zasadnicze składniki: księgozbiory biblioteki wydziałowej (a także poszczególnych katedr) oraz sprzęt komputerowy zapewniający dostęp do Internetu oraz fachowych baz danych.

Na Wydziale Prawa i Administracji US dostrzegalny jest dynamiczny rozwój współpracy z zagranicznymi ośrodkami naukowymi, przejawiający się m.in. wykładami profesorów wizytujących: prof. Teresy Freixes z Autonomicznego Uniwersytetu w Barcelonie i prof. Veysela Dinlera z Hitit University w Turcji. Wykłady otwarte wygłosili m.in. prof. Augusto Cerri z Uniwersytetu La Sapienza w Rzymie, prof. dr hab. Władimir Entin z Moskiewskiego Państwowego Instytutu Spraw Międzynarodowych oraz prof. Ibrahim O. Kaboglu z Uniwersytetu Marmara w Istambule. W ramach działalności Salonu Dyskusyjnego odbyły się seminaria naukowe z udziałem zagranicznych gości, m.in. prof. Shinsuke Hosoda z Uniwersytetu w Ryukoku w Kyoto. Stała współpraca z 17 europejskimi uczelniami w ramach programu LLP Erasmus oraz z 22 ośrodkami akademickimi w ramach tzw. krótkich wyjazdów dydaktycznych.

W 2012 r. na Wydziale Prawa i Administracji powołano Radę Konsultacyjną Praktyków. W jej skład wchodzą m.in.: Dziekan Okręgowej Rady Adwokackiej, Prezes Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, Prezes Sądu Apelacyjnego, Prokurator Apelacyjny, Dziekan Okręgowej Rady Izby Radców Prawnych, Prezydent Północnego Związku Pracodawców, przedstawiciel Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego i Urzędu Marszałkowskiego. Ideą utworzenia Rady Konsultacyjnej Praktyków była  przede wszystkim ściślejsze powiązanie zakresu wiedzy przekazywanej studentom z oczekiwaniami ich potencjalnych przyszłych pracodawców.

Wydział Prawa i Administracji objął swoim patronatem klasy o profilach prawniczych z XI Liceum Ogólnokształcącego w Szczecinie, XIII Liceum Ogólnokształcącego w Szczecinie, I Liceum Ogólnokształcącego im. S. Żeromskiego w Goleniowie, Liceum Ogólnokształcącego im. Bohaterów spod Siekierek w Chojnie. W ramach współpracy z tymi szkołami Wydział organizuje m.in. cykliczne wykłady dla uczniów i szkolenia dla nauczycieli, udostępnia autorskie materiały dydaktyczne oraz zapewnia bezpłatny dostęp do czytelni i wypożyczalni wydziałowej.

Actaiuris Punkt Pomocy Psychologicznej NKCK – Nadzór nad komornikami i czynnościami komorników oraz kontroli finansowej kancelarii komorniczych – szkolenia dla kadry sądów rejonowych

Ogłoszenia Dziekanatów

Ogłoszenia Prawo – studia stacjonarne jednolite magisterskie
Ogłoszenia Prawo – studia niestacjonarne jednolite magisterskie
Ogłoszenia Administracja I stopnia – studia stacjonarne
Ogłoszenia Administracja II stopnia – studia stacjonarne
Ogłoszenia Ekonomiczno-prawny I stopnia – studia stacjonarne
Ogłoszenia Ekonomiczno-prawny II stopnia – studia stacjonarne
Ogłoszenia Stacjonarne studia doktoranckie
Ogłoszenia Niestacjonarne studia doktoranckie
logo us


Rektorat US
al. Papieża Jana Pawła II 22a,
70-453 Szczecin


Wydział Prawa i Administracji
ul. Narutowicza 17A,
70-240 Szczecin
Kontakt:
tel. (091) 444 28 26
fax. (091) 444 28 46
wpia@wpiaus.pl
www.wpiaus.pl
0,000 seconds (+0,000); 3,94 MB (+3,937) - time