Nekrolog

 

Z głębokim smutkiem zawiadamiamy

o nagłej śmierci studenta

Wydziału Prawa i Administracji

Uniwersytetu Szczecińskiego

śp. Piotra Wawrzynowicza

Rodzinie oraz Bliskim
składamy wyrazy głębokiego współczucia.

 

Dziekan i  społeczność akademicka
Wydziału Prawa i Administracji US

 

Nekrolog

Z głębokim żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci

śp. prof. dra hab. Jerzego Lucińskiego
emerytowanego profesora Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego.

Rodzinie Zmarłego wyrazy najgłębszego współczucia składają
Dziekan i Rada Wydziału

Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego

 

Przydatne linki

Akademickie Biuro Karier

 

 

Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych

 

 

Dział Spraw Studenckich

 

 

Klub Absolwenta US

 

 

Punkt Pomocy Psychologicznej

http://www.uce.usz.edu.pl/punkt-pomocy-psychologicznej

 

 

 

Wirtualna Biblioteka Nauki jest dostępna na stronie:

https://wbn.icm.edu.pl/

Dostęp ze wszystkich komputerów pracujących wewnątrz sieci uczelnianej Uniwersytetu Szczecińskiego (w tym WPiA US).

 

 

Kontakt

Budynek Główny

ul. Narutowicza 17A,

70-240 Szczecin

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 91 444 28 26
fax. 91 444 28 46

portiernia: tel. 91 444 28 90

Budynek II

al. Piastów 40b, Szczecin

70-065 Szczecin

Portiernia, tel.:  91 444 26 01


SEKRETARIAT DZIEKANA

mgr Henryka Kościów - specjalista

tel. 91 444 28 26
fax. 91 444 28 46

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

pokój 116.

 


 


 DZIEKANAT

 

mgr Elżbieta Giełczyk - kierownik Dziekanatu

tel. 91 444-28-53 

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

pokój 114.

 

mgr Marzena Reszka - specjalista

tel. 91 444 28 53

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

pok. 114


Maciej Umiastowski - specjalista
tel. 91 444 28 63
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
pok. 306 

OBSŁUGA SPRAW STUDENCKICH

pokój 1 

OBSŁUGA STUDENTÓW KIERUNKÓW I ROCZNIKÓW

PRAWO - jednolite stacjonarne studia magisterskie
IV ROK             V ROK
PRAWO - jednolite niestacjonarne studia magisterskie
IV ROK             
ADMINISTRACJA - studia stacjonarne I stopnia
I ROK
ADMINISTRACJA - studia stacjonarne II stopnia
II ROK
EKONOMICZNO-PRAWNY - studia stacjonarne II stopnia
II ROK

poniedziałek - nieczynne 
wtorek - piątek       od 10:00 do 14:00


Elżbieta Baranowska - specjalista

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Małgorzata Kwiatkowska - specjalista

e-mail: malgorzata.kwiatkowska@usz.edu.pl

tel. 91 444-28-54

 

 

Pokój 2

OBSŁUGA STUDENTÓW KIERUNKÓW I ROCZNIKÓW

PRAWO
 - jednolite stacjonarne studia magisterskie
II ROK             III ROK
PRAWO - jednolite niestacjonarne studia magisterskie
I ROK
PRAWO - stacjonarne studia III stopnia
III ROK            IV ROK
ADMINISTRACJA - studia stacjonarne I stopnia
II ROK             III ROK
ADMINISTRACJA - studia stacjonarne II stopnia
I ROK              II ROK (r.a. 2016/2017)

poniedziałek           od 10:00 do 14:00
wtorek - nieczynne
środa-piątek           od 10:00 do 14:00


Agnieszka Gańcza - specjalista

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Dorota Sztuka - specjalista

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


tel. 91 444 28 50 



pokój 4

OBSŁUGA STUDENTÓW KIERUNKÓW I ROCZNIKÓW

PRAWO - jednolite stacjonarne studia magisterskie
I ROK
PRAWO - jednolite niestacjonarne studia magisterskie
II ROK         III ROK      V ROK
PRAWO - niestacjonarne studia III stopnia
IV ROK
EKONOMICZNO-PRAWNY - stacjonarne studia I stopnia
I ROK          II ROK        III ROK
EKONOMICZNO-PRAWNY - stacjonarne studia II stopnia
I ROK

poniedziałek-wtorek    od 10:00 do 14:00
środa - nieczynne
czwartek-piątek          od 10:00 do 14:00

 



mgr Agnieszka Król - starszy referent

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Iwona Tuszyńska - referent

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


tel. 91 444 28 18  

 
DYŻURY DZIEKANATU W CZASIE ZJAZDÓW STUDIÓW NIESTACJONARNYCH

W tygodniach zjazdów studiów niestacjonarnych Dziekanat pełni dyżur:
w piątek 
- od 10:00 do 14:00 - obsługa spraw studenckich w pokojach 1, 2 i 4, zgodnie z podziałem na lata i kierunki
od 14:00 do 17:00 - dyżur (pokój oznaczony odpowiednia wywieszką)

w sobotę
- od 10:00 do 13:00dyżur (pokój oznaczony odpowiednia wywieszką)



 SEKCJA EKONOMICZNO-FINANSOWA

 

mgr Joanna Sotek - kierownik

tel. 91 444 28 12

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

pokój 11

 

mgr Angelika Grodzińska - specjalista

tel. 91 444 30 05  

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

pok. 11

 

mgr Ewa Ligocka - specjalista

tel. 91 444 30 05  

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

pok. 11

 

 

Sekcja Organizacyjno-Finansowa czynna jest:

- dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych - od wtorku do piątku w godzinach od 10.00 do 14.00;

soboty zjazdowe - wykładowe (studia niestacjonarne) -  w godzinach od 9.00 do 13.00;

poniedziałek - NIECZYNNE

 


 BIURO ORGANIZACJI, NAUKI i KSZTAŁCENIA

 

mgr Ewa Szubert - kierownik biura

tel. 91 444 28 83

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

pokój 311

   

mgr Natalia Jóźwiak - samodzielny referent

tel. 91 444 28 52

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

pokój 309a

 

mgr Joanna Tuńska - starszy specjalista

tel. 91 444 28 52

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

pokój 309a

  

dr Aleksandra Kruczek – referent

tel. 91 444 28 39

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

pokój 309b

 

mgr Mirella Drab - specjalista ds. ewaluacji kształcenia i badań naukowych

tel. 91 444 30 18

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

pokój 309b

 


 KIEROWNIK OBIEKTU DYDAKTYCZNEGO

 

mgr Kamila Ekert - 

tel. 91 444 28 11

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

pokój 112 

 


 

INFORMATYK
 
Uczelniane Centrum Informatyczne

mgr Paweł Kozioł

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 91 444 28 72

pokój 209

 

prof. zw. dr hab. Eugeniusz Tegler (1931-1998)

 

Profesor Eugeniusz Tegler urodził się 22 listopada 1931 r. w Gizewie na Mazurach. Tam w 1945 r. ukończył szkołę podstawową. Pracę zawodową podjął w 1951 r. w Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Mrągowie. Pracując zawodowo, ukończył w 1962 r. Technikum Ekonomiczne, a następnie w 1971 r. studia prawnicze na Wydziale Prawa i Administracji w Uniwersytecie im A. Mickiewicza w Poznaniu. Pod kierunkiem prof. Wojciecha Łączkowskiego przygotował i obronił w 1974 r. pracę doktorską pt. Gospodarka finansowa gromadzkich rad narodowych. W 1980 r. przed Radą Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu odbył kolokwium habilitacyjne, przedstawiając rozprawę pt. Elastyczność budżetów terenowych.

Specjalnością naukową Profesora było prawo finansowe. Był wybitnym specjalistą w zakresie prawa budżetowego i prawa podatkowego, trwale zaznaczając swój udział w dorobku doktryny prawa finansowego. Jako autor ponad 160 publikacji, w tym 40 monografii, studiów i rozpraw, ogłoszonych także w różnych pracach zbiorowych, Profesor zajął poczesne miejsce wśród znamienitych postaci nauki finansów i prawa finansowego. Pozostały opublikowany dorobek naukowy tworzą liczne monografie, artykuły, podręczniki, skrypty i recenzje. Ponad 30 publikacji Profesor Eugeniusz Tegler wydał w Republice Federalnej Niemiec w wielu renomowanych, fachowych wydawnictwach. Spośród licznych publikacji Profesora można wymienić przykładowo: monografię pt. Gospodarka finansowa gminnych rad narodowych (Szczecin 1976), Elastyczność budżetów terenowych (Szczecin 1978), System podatkowy Republiki Federalnej Niemiec (1986), Das Polonische Steuersystem. Ein Systematischer Grundriss, Institut für Finanz und Steuerrecht und Osnabrücker Steuerforum, Sonderausgabe (Osnabrück 1990), Kontrola działalności finansowej gmin we Francji i w Niemczech (Białystok 1991), Finanse samorządu terytorialnego (Białystok 1992, współautor Eugeniusz Ruśkowski), Finansowanie gmin (Zielona Góra 1994, współautor Zbigniew Ofiarski), Prawo dewizowe (Zielona Góra 1995, współautor Zbigniew Ofiarski), Prawno-finansowe formy wspierania rozwoju budownictwa mieszkaniowego, (Zielona Góra 1995, współautor Zbigniew Ofiarski). Profesor Eugeniusz Tegler w latach 80. współtworzył z wieloma Autorami System instytucji prawno-finansowych – dzieło złożone z pięciu tomów, które powstało pod kierownictwem Profesora Mariana Weralskiego z Uniwersytetu Warszawskiego.

Wysokie kwalifikacje Profesora Eugeniusza Teglera były dostrzegane i wykorzystywane nie tylko w działalności nauko-dydaktycznej, ale również na innych obszarach. W latach 1990-1993 był członkiem Zespołu Prawa Finansowego i Sterowania Gospodarką Narodową Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów oraz ekspertem Sejmowej i Senackiej Komisji Samorządu Terytorialnego. Od 1994 r. współpracował z Biurem Studiów i Analiz Kancelarii Senatu RP. Profesor Eugeniusz Tegler brał bezpośredni udział w pracach legislacyjnych, m.in. nad projektami ustaw o regionalnych izbach obrachunkowych oraz o finansowaniu gmin.

Profesor Eugeniusz Tegler był członkiem Szczecińskiego Towarzystwa Naukowego, Niemiecko-Polskiego Stowarzyszenia Prawników w Berlinie oraz Polsko-Niemieckiego Stowarzyszenia Badań Regionalnych w Szczecinie. Był również członkiem Rady Naukowo-Programowej dwumiesięcznika „Finanse Komunalne”. W latach 1988-1995 Profesor Eugeniusz Tegler brał udział w 40 ogólnokrajowych i międzynarodowych konferencjach, sympozjach i seminariach naukowych w Polsce, Bułgarii, na Węgrzech, Republice Federalnej Niemiec i b. Jugosławii. W 1995 r. zorganizował i został kierownikiem Podyplomowego Studium Skarbowości w Szczecinie dla kadry kierowniczej urzędów i izb skarbowych z województwa zachodniopomorskiego, które przez 15 lat było wspólną inicjatywą Izby Skarbowej w Szczecinie oraz Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Dzieło Profesora Eugeniusza Teglera było kontynuowane przez wiele lat po Jego śmierci. Był inicjatorem oraz organizatorem przekształceń Studium Administracyjnego byłej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Szczecinie w Instytut Prawa i Administracji w Uniwersytecie Szczecińskim, a następnie w Wydział Prawa i Administracji w Uniwersytecie Szczecińskim. W latach 1988-1990 był pierwszym dziekanem tego Wydziału. Od 1989 r. do momentu nagłej śmierci w styczniu 1998 r. kierował Katedrą Prawa Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego, tworząc ją od podstaw.

 

prof. zw. dr hab. Bronisław Ziemianin

Prof. dr hab. Bronisław Ziemianin urodził się 24 marca 1935 r. w Głogowie Małopolskim. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W 1977 r. uzyskał na tym Wydziale stopień doktora nauk prawnych, natomiast w 1986 r. – stopień doktora habilitowanego nauk prawnych. W 2000 r. Prezydent RP nadał mu tytuł profesora nauk prawnych.

Jest profesorem zwyczajnym na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego oraz w Wyższej Szkole Administracji Publicznej w Szczecinie. Poza tym prowadzi Kancelarię Radcy Prawnego. W latach 1978–1980 był kierownikiem Zakładu Obrotu Towarowego i Usług w Politechnice Szczecińskiej, zaś w latach 1981–1985 zastępcą kierownika Studium Administracyjnego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Szczecinie. Od 1986 r. do 2010 r. pełnił funkcję kierownika Katedry Prawa Cywilnego i Handlowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. W latach 1990–1996 był dziekanem tego Wydziału.

Przed podjęciem pracy w szkolnictwie wyższym (przed 1976 r.) pełnił wiele odpowiedzialnych funkcji w jednostkach organizacyjnych Spółdzielczości Spożywców „Społem” (kierownik działu rewizji, kierownik zespołu prawnego, prezes zarządu Spółdzielni); w Najwyższej Izbie Kontroli (starszy inspektor); w przedsiębiorstwach państwowych (dyrektor Miejskiego Handlu Detalicznego w Szczecinie, dyrektor Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Handlu Spożywczego w Szczecinie).

Opublikował ponad 220 prac, w tym: 3 monografie („Handel agencyjny. Zagadnienia organizacyjno-prawne”, Warszawa 1979; „Organy przedsiębiorstwa państwowego”, Szczecin 1985; „Samorządne przedsiębiorstwo państwowe”, Warszawa 1987); 2 komentarze do ustawy o przedsiębiorstwach państwowych i ustawy o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego, Zielona Góra 1990 i 1992 (współautor: G. Bieniek); 3 podręczniki akademickie [„Prawo cywilne. Część ogólna”, Poznań 1999, 2002, 2003 (współautor wydania z 2007 r.: Z. Kuniewicz); „Prawo rzeczowe”, Kraków 2003 (współautor wydania z 2008 r.: K. Dadańska); „Prawo zobowiązań. Część ogólna”, Warszawa 2013 (współautor: E. Kitłowski)]; 64 artykuły; 107 komentarzy do przepisów ustawowych; 4 recenzje; 6 glos; 27 referatów na konferencje naukowe.

Aktywnie uczestniczył w kształceniu młodej kadry naukowej. Wypromował 5 doktorów nauk prawnych (w tym 1 zagranicznego). Opracował 18 recenzji w przewodach doktorskich, 6 recenzji w przewodach habilitacyjnych, 5 recenzji w postępowaniach o nadanie tytułu profesora; 1 laudację w postępowaniu o nadanie tytułu doktora honoris causa. Zrecenzował też 12 artykułów i glos zgłoszonych do publikacji w „Państwie i Prawie”.

Od 1994 r. jest członkiem komitetu redakcyjnego „Państwa i Prawa”. W latach 1994–2005 był członkiem Komitetu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk, zaś w latach 1997–1999 – członkiem jego prezydium. W latach 1973–1992 pełnił kolejno funkcje: sekretarza, wiceprezesa i prezesa Zarządu Oddziału Towarzystwa Naukowego Organizacji i Kierownictwa w Szczecinie. W latach 1981–1989 pełnił funkcję stałego eksperta Sejmowej Komisji do Spraw Samorządu Pracowniczego Przedsiębiorstw Państwowych. Przez pięć lat (1984–1989) był stałym współpracownikiem tygodnika „Życie Gospodarcze”, komentującym bieżąco nowe akty prawne w zakresie działalności gospodarczej i samorządowej. W roku 1986 Przewodniczący Rady Państwa powołał go na członka Rady Programowej Centrum Studiów Samorządowych.

W roku 1980 był ekspertem prawnym Międzyzakładowego Komitetu Strajkowego w Stoczni Szczecińskiej. W tym samym roku Rada Państwa powołała go na członka Zespołu do opracowania projektu ustawy o związkach zawodowych. Był członkiem Komisji związkowo-rządowej, która opracowała opinię prawną w sprawie możliwości tworzenia niezależnych związków zawodowych. Jest współautorem (obok profesora L. Bara) projektu ustawy o przedsiębiorstwach państwowych oraz projektu ustawy o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego. Brał udział w pracach komisji sejmowej, która nadała ostateczny kształt obu projektom ustaw. Uchwalone one zostały w 1981 r. Wcześniej uczestniczył – w ramach działalności sieci kilkunastu największych przedsiębiorstw w Polsce – w przygotowaniu projektu ustawy o przedsiębiorstwie społecznym. Opracował też wiele opinii prawnych na użytek organów państwa, organów samorządu terytorialnego, a także podmiotów gospodarczych.

Jest odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Kawalerskim, Krzyżem Oficerskim i Krzyżem Komandorskim, a także wieloma odznaczeniami resortowymi, zawodowymi i regionalnymi.

Jego mistrzem i opiekunem naukowym był profesor Zbigniew Radwański, współtwórca poznańskiej szkoły cywilistycznej.

Prof. dr hab. Władysław Rozwadowski

Prof. zw. dr hab. Władysław Rozwadowski urodził się w Lidzbarku (Welskim) w 1933 roku. Maturę zdał w Liceum Ogólnokształcącym w Kwidzynie w 1951 roku, a po jednorocznej pracy w charakterze pracownika fizycznego rozpoczął studia prawnicze na Wydziale Prawa Uniwersytetu Poznańskiego. Po ich ukończeniu w 1956 roku objął stanowisko asystenta na tymże Wydziale w Katedrze Prawa Rzymskiego. Pod kierunkiem prof. K. Kolańczyka przygotował i obronił w 1962 roku pracę doktorską pt. Ocena zeznań świadków w procesie rzymskim. Praca ta ukazała się drukiem w trzech częściach w Czasopiśmie Prawno-Historycznym. Po obronie pracy doktorskiej rozpoczął jednoroczny staż naukowy we Włoszech i Szwajcarii. Rozprawę habilitacyjną pt. Przelew wierzytelności w prawie rzymskim przedłożył Radzie Wydziału Prawa i Administracji UAM w roku 1970. Na jej podstawie uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego i stanowisko docenta. Praca ta, niemal w całości, opublikowana została w renomowanym czasopiśmie włoskim „Bullettino dell`Istituto di Diritto Romano” i stanowi, jak dotąd, ostatnie monograficzne opracowanie przelewu w prawie rzymskim. Tytuł naukowy profesora uzyskał w 1981 roku.

Przedmiotem badań naukowych prof. W. Rozwadowskiego były ponadto: kompensacja w prawie rzymskim (5 publikacji, w tym 2 w j. włoskim), małżeństwo rzymskie (2 publikacje), zastępstwo procesowe (3 publikacje, w tym 1 w j. niemieckim), posiadanie w prawie rzymskim i prawie polskim (3 publikacje, w tym 1 w j. włoskim), prawo własności w prawie rzymskim i prawie polskim (2 publikacje), nauczanie prawa rzymskiego (2 publikacje, w tym 1 w j. niemieckim).

Wyjątkowo dużą wagę przywiązuje prof. W. Rozwadowski do dydaktyki prawa rzymskiego. Prowadził wykłady w kilku uniwersytetach we Włoszech (Rzym, Perugia, Neapol) i w Niemczech (Getynga, Kolonia, Augsburg, Baireuth, Greifswald). Jest też autorem kilku pomocy dydaktycznych: podręcznika pt. Historia Prawa (wespół z prof. Lesińskim – 4 wydania), Prawo rzymskie (2 wydania), Prawo rzymskie. Słownik encyklopedyczny (wespół z prof. Wołodkiewiczem i dr Kamińskim – 2 wydania). Dokonał tłumaczenia z łaciny na język polski obszernego podręcznika do nauki prawa rzymskiego Institutiones Gaiusa, napisanego w drugiej połowie II wieku po Chr. oraz opatrzył wstępem i uwagami.

Prof. W. Rozwadowski kilkakrotnie był wybierany do Komitetu Nauk Prawnych i Komitetu Nauk o Kulturze Antycznej PAN. Jest członkiem Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Pełnił funkcje: wicedyrektora Instytutu Historii Państwa i Prawa UAM, kierownika katedry: Prawa Rzymskiego i Historii Prawa Sądowego w UAM, Prawa Cywilnego w Uniwersytecie Gdańskim, Prawa Rzymskiego i Historii Doktryn Polityczno-Prawnych w Uniwersytecie Szczecińskim.

Funkcje dziekana Wydziału Prawa i Administracji pełnił: w Uniwersytecie im. A.  Mickiewicza w Poznaniu – w latach 1990-1993, a w Uniwersytecie Szczecińskim – w latach 1996-1999.

Odznaczony jest Krzyżem Kawalerskim Polonia Restituta, Złotym Krzyżem Zasługi, Medalem Edukacji Narodowej i Złotą Odznaką ZNP.

prof. zw. dr hab. Zbigniew Ofiarski

Profesor Zbigniew Ofiarski urodził się 4 lipca 1959 r. Szczecinie. Jest absolwentem studiów administracyjnych w byłej Wyższej Szkole Pedagogicznej w Szczecinie. W 1989 r. uzyskał stopień doktora nauk prawnych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego na podstawie rozprawy pt. Instytucje samofinansowania dewizowego jednostek gospodarki uspołecznionej w Polsce, napisanej pod kierunkiem prof. dra hab. Eugeniusza Teglera. W 1997 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego nauk prawnych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego na podstawie dysertacji pt. Sytuacja prawna osoby zagranicznej w polskim prawie dewizowym. W 2003 r. Prezydent RP nadał mu tytuł naukowy profesora nauk prawnych.

Obecnie jest profesorem zwyczajnym zatrudnionym na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. W latach 1990-1996 był prodziekanem,  a w latach 1999-2005 dziekanem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Od 1998 r. kieruje Katedrą Prawa Finansowego na tymże wydziale. Ponadto od 1998 r. do 2007 r. był kierownikiem Podyplomowych Studiów Skarbowości prowadzonych wspólnie przez Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego oraz Izbę Skarbową w Szczecinie.

Jest współzałożycielem i członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Centrum Informacji i Organizacji Badań Finansów Publicznych i Prawa Podatkowego Krajów Europy Środkowej i Wschodniej (od 2002 r.). W latach 2011-2014 był członkiem Rady Naukowej Instytutu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk. Od 2013 r. jest członkiem Rady Naukowej kwartalnika „Prawo Budżetowe Państwa i Samorządu”. Był członkiem Rady Programowej czasopisma „Edukacja Prawnicza” (2000-2005); członkiem Rady Programowej czasopisma „Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych” (2005-2011); członkiem Zarządu i skarbnikiem Niemiecko-Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Edukacji i Współpracy Gospodarczej w Szczecinie (2002-2005); członkiem Komitetu Redakcyjnego Wielkiej Encyklopedii Prawa odpowiedzialnym za działy prawo finansowe oraz prawo gospodarcze publiczne (wydanej w 2005 r.). Jako juror uczestniczył m.in. w konkursach na najlepsze rozprawy doktorskie z zakresu prawa podatkowego (organizowanych przez Centrum Studiów i Dokumentacji Podatkowej w Łodzi) oraz w konkursie na najlepszą glosę do orzeczeń z zakresu prawa podatkowego (organizowanym przez Katedrę Prawa Finansów Publicznych w Uniwersytecie M. Kopernika w Toruniu). W 2014 r. został powołany w skład Komitetu Redakcyjnego 25-tomowej Wielkiej Encyklopedii Prawa jako redaktor tomu pt. Prawo finansowe.

Opublikował ponad 550 prac, w tym m.in. 8 monografii, 25 podręczników i systematycznych komentarzy do ustaw, 167 artykułów, 130 studiów i rozdziałów w pracach zbiorowych, 113 haseł w Wielkiej Encyklopedii Prawa, 80 publikacji elektronicznych. Dotychczas redagował 6 prac zbiorowych, w tym współredagował Wielką Encyklopedię Prawa (Warszawa 2005). Uczestniczył w ponad 100 konferencjach naukowych krajowych i zagranicznych, wygłaszając ponad 80 referatów. Najważniejsze publikacje to: Sytuacja prawna osoby zagranicznej w polskim prawie dewizowym (Szczecin 1997), Subwencje i dotacje jednostek samorządu terytorialnego (Warszawa 2002), Prawno-finansowe formy wspierania rozwoju budownictwa mieszkaniowego (współautor E. Tegler, Zielona Góra 1996), Komentarz systematyczny do ustawy o restrukturyzacji banków spółdzielczych i Banku Gospodarki Żywnościowej (w pracy zbiorowej pod red. E. Fojcik-Mastalskiej, Prawo bankowe, Warszawa 1997), Komentarz do ustawy o opłacie skarbowej i o podatku od czynności cywilnoprawnych (Warszawa 2001, 2003 i 2009), Komentarz do ustawy o podatku od spadków i darowizn (Warszawa 2002), Prawo dewizowe – komentarz (Kraków 2003), Prawo bankowe (Kraków 2004, wyd. I; Kraków 2005, wyd. II), Prawo bankowe (Warszawa 2008, wyd. III; Warszawa 2011, wyd. IV), Prawo finansowe (Warszawa 2007, wyd. I; Warszawa 2010, wyd. II), Prawo bankowe – komentarz (Warszawa 2013), Ustawa o kredycie konsumenckim – komentarz (Warszawa 2014).

W latach 1994-2014 jego poglądy były cytowane blisko 3500 razy w pracach naukowych innych autorów i judykaturze.

Dotychczas wypromował 12 doktorów nauk prawnych, uczestniczył jako recenzent w 21 przewodach doktorskich oraz 19 przewodach habilitacyjnych, a także w 4 postępowaniach o nadanie tytułu naukowego profesora. Przygotował ponadto 1 recenzję w postępowaniu o nadanie tytułu doktora honoris causa (w Uniwersytecie Wrocławskim). Sporządzał kilkakrotnie recenzje w postępowaniach konkursowych na stanowiska profesorów nadzwyczajnych oraz zwyczajnych w innych krajowych ośrodkach akademickich.

Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół finansów publicznych i prawa finansowego, ze szczególnym uwzględnieniem jego dyscyplin szczegółowych, tj. prawa finansowego samorządu terytorialnego, prawa podatkowego (ogólnego i szczegółowego), prawa bankowego oraz prawa dewizowego. Analizuje uregulowania prawne dotyczące istoty i granic reglamentacji obrotu dewizowego w Polsce. Drugi nurt badań obejmuje status prawny różnych produktów bankowych. Trzeci nurt badawczy skoncentrowany jest na pozafiskalnych funkcjach podatków (np. zasady stosowania ulg i zwolnień podatkowych). Obszerny nurt badań dotyczy zagadnień prawa finansowego samorządu terytorialnego (podatków i opłat lokalnych, dotacji i subwencji dla jednostek samorządu terytorialnego). Najnowsze badania obejmują zagadnienia kredytów konsumenckich (zasad ich udzielania, dopuszczalnych form reklamy).

Wielokrotnie był nagradzany nagrodami Rektora Uniwersytetu Szczecińskiego (I, II oraz III stopnia) za osiągnięcia naukowe i organizacyjne.  W roku 2004 został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi.

 

dr hab. prof. US Stanisław Czepita

Dr hab. prof. US Stanisław Czepita urodził się 18 września 1954 r. w Poznaniu. Od 6. do 18. roku życia mieszkał w Szczecinie, gdzie ukończył szkołę podstawową, a następnie VI Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Czarnieckiego. W 1972 r. rozpoczął studia prawnicze na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, na ostatnich dwóch latach według indywidualnego programu studiów. W 1976 r. otrzymał dyplom ukończenia studiów z wyróżnieniem. Na przełomie lat 1976/77 odbył służbę wojskową w ramach szkolenia wojskowego absolwentów szkół wyższych (SOR). W roku akademickim 1977/78 pracował jako asystent w Studium Administracyjnym na Wyższej Szkole Pedagogicznej w Szczecinie.

Od 1 czerwca 1978 r. do 30 września 1991 r. pracował jako nauczyciel akademicki na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu  w Zakładzie Prawniczych Zastosowań Logiki, a po zmianach struktury organizacyjnej Wydziału w Katedrze Teorii Państwa i Prawa - kolejno na stanowiskach: asystenta, starszego asystenta, a od 1 maja 1985 r. adiunkta. W 1985 r. obronił na Wydziale Prawa i Administracji UAM przygotowaną pod kierownictwem prof. zw. dr Zygmunta Ziembińskiego rozprawę doktorską nt. „Koncepcje Czesława Znamierowskiego na tle współczesnej mu filozofii i teorii prawa". W 1986 r. rozprawa ta wyróżniona została w konkursie "Państwa i Prawa" na najlepszą pracę doktorską i habilitacyjną. W 1989 r. za monografię pt. „Koncepcje teoretycznoprawne Czesława Znamierowskiego" otrzymał nagrodę indywidualną III stopnia Ministra Edukacji Narodowej.

W 1989 r. w ramach Oxford Colleges Hospitality Scheme przebywał przez kilka miesięcy na stypendium naukowym w Wielkiej Brytanii: w Oksfordzie (Pembroke College) i Londynie (Westfield College). W 1990 r. odbył w Leiden (Holandia) kurs prawa amerykańskiego organizowany przez Columbia University.

W czasie pracy na Wydziale Prawa i Administracji UAM pełnił funkcję członka Rady Wydziału jako przedstawiciel tzw. niesamodzielnych pracowników naukowo-dydaktycznych, a następnie w tym samym charakterze funkcję członka Senatu UAM.

Od 1 października 1991 r. mieszka w Szczecinie, pracując na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego: wpierw na stanowisku adiunkta, a od 1 maja 1997 r. na stanowisku profesora nadzwyczajnego. Uchwałą z dnia 23 kwietnia 1996 r. Rady Wydziału Prawa i Administracji UAM otrzymał stopień doktora habilitowanego nauk prawnych na podstawie rozprawy „Reguły konstytutywne a zagadnienia prawoznawstwa". W 1998 r. za tę rozprawę otrzymał Nagrodę im. Leona Petrażyckego przyznawaną przez Wydział I Nauk Społecznych Polskiej Akademii Nauk.

Dorobek naukowy dra hab. prof. US S. Czepity obejmuje ponad 40 pozycji, w tym 5 monografii i opracowań prac zbiorowych oraz wiele artykułów opublikowanych także w czasopismach angielskich, niemieckich, austriackich. Uczestnictwo z referatami w wielu międzynarodowych i krajowych konferencjach naukowych. Dr hab. prof. US Stanisław Czepita jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Filozofii Prawa oraz Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.

Od 1 września 1997 r. pełni funkcję kierownika Katedry Teorii i Filozofii Prawa Uniwersytetu Szczecińskiego.

W kadencji 1993/96 pełnił funkcję Prodziekana ds. Studiów Zaocznych Wydziału Prawa i Administracji US, a w następnej kadencji tą samą funkcję w latach 1996/98. Od roku akademickiego 1998/99 nieprzerwanie pełni funkcję przedstawiciela Rady Wydziału Prawa i Administracji w Senacie Uniwersytetu Szczecińskiego. W kwietniu 1999r. Senat Uniwersytetu Szczecińskiego powierzył dr hab. prof. US S.Czepicie funkcję Prorektora ds. Organizacji i Rozwoju na kadencję 1999/2001. 1 kwietnia 2005 roku Rada Wydziału Prawa i Administracji US jednogłośnie wybrała dr hab. prof. US S.Czepitę Dziekanem Wydziału na kadencję 2005-2008.

Actaiuris Punkt Pomocy Psychologicznej NKCK – Nadzór nad komornikami i czynnościami komorników oraz kontroli finansowej kancelarii komorniczych – szkolenia dla kadry sądów rejonowych

Ogłoszenia Dziekanatów

Ogłoszenia Prawo – studia stacjonarne jednolite magisterskie
Ogłoszenia Prawo – studia niestacjonarne jednolite magisterskie
Ogłoszenia Administracja I stopnia – studia stacjonarne
Ogłoszenia Administracja II stopnia – studia stacjonarne
Ogłoszenia Ekonomiczno-prawny I stopnia – studia stacjonarne
Ogłoszenia Ekonomiczno-prawny II stopnia – studia stacjonarne
Ogłoszenia Stacjonarne studia doktoranckie
Ogłoszenia Niestacjonarne studia doktoranckie
logo us


Rektorat US
al. Papieża Jana Pawła II 22a,
70-453 Szczecin


Wydział Prawa i Administracji
ul. Narutowicza 17A,
70-240 Szczecin
Kontakt:
tel. (091) 444 28 26
fax. (091) 444 28 46
wpia@wpiaus.pl
www.wpiaus.pl
0,000 seconds (+0,000); 3,84 MB (+3,845) - time